Wat we eerder zoal deden . . . . .



De muziek van WAYNE SHORTER – februari 2024

o.l.v.  ELLISTER VAN DER MOLEN

In het weekend van 17 en 18 februari,
heeft ELLISTER VAN DER MOLEN een programma opgezet rond . . . .
De muziek van WAYNE SHORTER

Saxofonist Wayne Shorter (1933-2023) kwam in 1959 bij Art Blakey’s Jazz Messengers en is vanaf dat moment tot aan zijn overlijden afgelopen jaar invloedrijk geweest niet alleen als saxofonist, maar ook als componist. Hij nam veel albums op als bandleider, veelal bij label Blue Note. Maar maakte ook deel uit van het “tweede grote kwintet” van Miles Davis en van de groep Weather Report.

Het bijzondere van zijn composities is dat ze je als speler altijd net even op het verkeerde been zetten. Als luisteraar zit er altijd een spannend mysterieus extra laagje in.

DE WORKSHOP
Het is een compacte, pittige workshop voor instrumentalisten.
Spelen, spelen, en nog eens spelen dus.
Meld je aan door een mail te sturen naar: contact@jazzisjazzblijft.nl
Vermeld je naam, je adres en telefoonnummer en uiteraard het instrument dat je bespeelt. De kosten voor deelname (incl een eenvoudige lunch) bedragen € 150,-
Enige spel- of improvisatie-ervaring en vooral leergierigheid is vereist. Om de workshop door te laten gaan hebben we minimaal 10 betalende (maximaal 12) deelnemers nodig. Plaatsing in de workshop gaat op volgorde van aanmelding en is afhankelijk van de bezetting.

’t Fundament, Van der Sluysstraat 176 – 3033 SR Rotterdam
zaterdag en zondag: inloop 10:00 uur,
ochtendrepetitie 10:30 uur – 13:00 uur,
pauze met lunch 13:00 uur – 14:00 uur,
middagrepetitie 14:00 uur – 16:30 uur,
om 17:00 uur zijn we klaar.

DE WORKSHOPLEIDER

Nederland, Den Haag, maart 2014 Ellister van der MOlen, trompettist Foto: Merlijn Doomernik

Het uitkomen van haar CD ‘Smalls NYC’ leverde haar in 2014 met haar band een plek op in het North Sea Jazzfestival, het jaar daarop was ze op hetzelfde festival gastsolist bij het vermaarde ‘Spok Frevo Orchestra’.
Met de succesvolle all star-formatie ‘New York Round Midnight’ tourde ze drie jaar langs de Nederlandse theaters, met het ‘Jazz Orchestra of the Concertgebouw’ speelde ze onder andere in Indonesië, Hongarije en China en de JazzNL jazzexpeditie bracht haar naar Zuid-Afrika. Sinds 2023 maakt ze vast deel uit van dit orkest.

De Oerknal – september 2018
De Basis van Improvisatie
o.l.v.  Dion Nijland

Dion Nijland (1970) studeerde in 1999 af aan de afdeling lichte muziek van het Sweelinck Conservatorium in Amsterdam, hoofdvak contrabas. Sindsdien is hij actief als uitvoerend musicus, componist, muziekdocent en workshopleider. Hij leidde gedurende aan aantal jaren zijn eigen workshoporkest van ongeveer 15 amateurmuzikanten in Utrecht. Daarnaast gaf hij workshops en masterclasses, o.a. voor de Jazzwerkplaats in Den Bosch, Stichting Jazz Utrecht, Vereniging U Jazz (Utrecht), Stichting Creatieve Vakanties en op diverse scholen. Sinds 2014 is Dion hoofdvakdocent contrabas aan het conservatorium in Arnhem (ArtEZ). Als uitvoerend musicus maakte hij reizen naar India, Turkije en Zuid-Amerika. Momenteel maakt hij deel uit van Het Orgel Trio, Vanbinsbergen Playstation, De Bende van Drie, The Chronometer’s Orchestra, Ad Colen’s A Birds’ Eye View en Dimami. Kijk op zijn website (www.dionnijland.com) voor meer informatie!

Pianist Misha Mengelberg omschreef improvisatie ooit als een ‘spontanoïde’ bezigheid. Daarmee refereerde hij op subtiele wijze aan de intrigerende interactie tussen spontane ingevingen en het vooraf gekende (muzikale) materiaal. Improvisatie gaat eigenlijk altijd hierover: de zoete inval wordt gestuurd door kennis, beheersing en vorm.
In deze 8-delige workshop leer je een aantal basale ideeën over improvisatie kennen en hoe je deze daadwerkelijk kunt gebruiken tijdens het musiceren. Ritme, harmonie en melodie (of het ontbreken ervan…) zijn de muzikale pijlers waarop we muzikale improvisaties gaan bouwen. Expressie middelen, zoals het gebruik van dynamiek, articulatie en de klankkleur van je instrument, geven er een verdere betekenis aan.
Uiteindelijk zal een aantal gearrangeerde muziekstukken dienen als kapstok om de Oerknal! gestalte te geven en tot klinken te brengen.

In 8 lessen ga ik samen met een groep van ongeveer 10 deelnemers de beginselen van samenspel en improvisatie te lijf. Twee vaardigheden zijn cruciaal en gaan we dan ook in ‘De Oerknal!’ onderzoeken en ontwikkelen: een luisterend en anticiperend oor én een expressieve manier van je instrument bespelen.
In vogelvlucht, aan de hand van 10 vragen/onderwerpen, komt onder meer het volgende aan bod:

  1. Keuzes maken: korte of lange noten? Hard of zacht spelen? Wel of geen tempo? En zo nog wat vragen waarvan de uitkomst de muziek beïnvloedt.
  2. De verschillen én overeenkomsten tussen improviseren over één akkoord en over meerdere akkoorden
  3. De kracht van ritme!
  4. Geleide improvisaties
  5. Wanneer wordt een improvisatie een verhaal?
  6. Hoe pik je elkaars ideeën?
  7. Welke geluiden kun je zoal uit je instrument halen?
  8. Hoe zit een aantal oervormen uit de jazzmuziek (zoals de blues en rhythm changes) in elkaar? Wat kun je ermee? We gaan er een paar spelen!
  9. Waar moet je op letten om een band goed te laten klinken? Een gestructureerde collectieve inspanning én individuele bijdragen maken het verschil.
  10. Wat is de relatie tussen akkoorden, een melodie en toonladders?

Grand Cru – 2013/ 2014
Workshop voor gevorderden
o.l.v.  Marzio Scholten

Marzio heeft al bewezen een goede workshopleider te zijn, mooie arrangementen te maken en te kunnen bijdragen aan een echte groepssound, de band ontstaat als het ware vanzelf. Nou ja….. als wij alles uit onszelf halen dan!

Ben je behoorlijk goed in het spelen van Jazzmuziek, hou je van jazz en vind je optreden leuk? Als je gevorderd en ervaren bent in het spelen van jazz,  veel zin hebt om met een goed repertoire op te treden en het leuk vindt samen met andere muzikanten aan de stukken te werken: dan is dit wat voor jou!

Wil je “de diepte in” met andere muzikanten? In de workshop Grand Cru gaan we van september 2013 tot half juli 2014 met een kleine bezetting de diepte in. Rondom het thema moderne jazz gaan we werken aan het ontwikkelen van een gezamenlijke visie en geluid. Samenspel, ruime aandacht voor de solo’s en het gebruik van minder geijkte ladders en outside spelen zijn ingrediënten die aan bod komen. Door een  kleinere samenstelling dan gebruikelijk bij de workshops kunnen we zorgen voor een “vol “ geluid, pittige arrangementen en een lekkere groove, maar kunnen we tijdens het spelen ook terug naar “een kleine bezetting”.

Ambitie, mooie muziek, hard werken… Deze workshop is nadrukkelijk bedoeld voor diegenen die de ambitie hebben gezamenlijk iets moois neer te zetten. Muzikaal vermogen, improvisatiekunde en je kennis van het eigen instrument én van de ander wordt daardoor flink aangesproken. En van alle deelnemers de bereidheid en de tijd om hard te werken en er voor te gaan. Een achttal workshopbijeenkomsten zal onder verantwoordelijkheid van de groep zelf plaatsvinden (dus zonder workshopleider). Er wordt echt inbreng gevraagd bij arrangementen en composities.

Meedoen? = auditie= meedoen! Er is plaats voor 8 deelnemers. Aanmelding voor deze workshop betekent niet automatisch deelname. Om de ambities van deze workshop waar te maken kan voorspelen en/of een motivatiegesprek deel uit maken van de selectieprocedure voor deze workshop. Een aantal plekken, waaronder piano, is inmiddels al ingevuld.

JazzRock – februari 2017 
o.l.v.  Rolf Delfos

Rolf Delfos heeft in de afgelopen 25 jaar aan meer dan 100 cd’s/albums meegewerkt en bij 75 hiervan ook een belangrijke rol als componist en bandlid. Rolf Delfos heeft echter nog nooit een album uitgebracht onder eigen naam. De reden hiervoor is dat hij zich altijd gelieerd heeft aan bands en het collectief zwaarder vond wegen dan zijn eigen naam te verbinden aan een groep.

Met o.a. Artvark, de Houdini’s, The Jazzinvaders en Licks and Brains is hij zeer succesvol in binnen-en buitenland, echter heeft Delfos in de afgelopen jaren een aantal composities geschreven die hij slechts geschikt acht voor een jazzrockformatie en dus niet vindt passen bij eerdergenoemde bands.
Het album ‘Roadtrip (for the last 90 days of your life)’ zal in januari verschijnen en dus een perfecte timing voor de workshop om een aantal stukken daarvan te behandelen. Voor de deelnemers is de CD, ook ter voorbereiding, te koop voor een tientje.
Deelnemers: Voor gevorderden en intermediates.
Minimaal 12 deelnemers.
Bezetting: Ritmesectie: Liever een keyboardspeler. Een pianist kan maar dan één die naar hartelust keyboard(s) wil doen. Bas: Liever een basgitarist maar akoestisch kan ook. Elektrische gitaar en drums.
Verder: We gaan aan de gang met wat zich aandient; trompetten, trombones, saxen, fluiten, klarinetten, cello’s, violen en wie weet wat nog meer.

Jazzrock.
Eigenlijk een perfecte benaming voor een ultieme mengvorm: jazz met rockinvloeden of rock met jazzinvloeden. Halverwege de jaren negentig kreeg de term fusion de overhand maar werd allengs steeds meer geassocieerd met goedkope digitale grooves met te zoetsappige melodieen en dus veel te voorspelbare muziek.

Gelukkig speelt de tijdgeest een belangrijke factor: mede door bands als Snarky Puppy en James Farm en in Nederland Marutyri krijgt de jazzrock na vele jaren weer een eigen gezicht – en niet onbelangrijk – trekt het veel jonge musici die voor het eerst met jazz/jazzrock in aanraking komen. Groepen als Weather Report, Herbie Hancock en The Headhunters, Chick Corea en zijn formaties, al deze musici hebben hun roots in de jazz en blues maar wilden ook graag rock-elementen als groove, sounds en keyboards en andere harmonien in hun muziek implementeren. Vandaag de dag gebeurt dat meer en meer, denk aan Brad Mehldau met stukken van Radiohead, Michael Brecker, de Nederlandse drummer Philippe Lem die nu in New York woont en jazz bewerkingen heeft van bekende rockstukken.
Dat is in essentie waar het over gaat: composities met een meer moderne groove en/of rockstukken in een ander jasje, waarbij de melodie overeind blijft maar de jazzaanpak zorgt voor meer muzikale interactie, meer gericht op een ‘open benadering’ en genoeg ruimte voor impro.

Sweet Soul Music – september 2016 
o.l.v. Ferdie Schukking

Acht weken lang swingen! Soul nostalgie uit de jaren ’60 tot de soul van nu!
We spelen veel hits uit 50 jaar soul geschiedenis. De dampende ritmesectie stuwt de spetterende blazers voort. De zangers en zangeressen hebben nog nooit zo’n live band meegemaakt! Solo’s om van te smullen. Breaks, riffs, het hoort er allemaal bij.

In de jaren zestig ontstond de soul uit de rhythm & blues en gospel. Artiesten als Sam Cooke en Ray Charles zetten de toon. Daarna ontstond met het platenlabel Motown een hele nieuwe stroming rond groepen met James Brown, Marvin Gaye, Wilson Pickett, Otis Redding, Etta James en Stevie Wonder.

De soul stond weer aan de wieg van de funk en de disco. Een uitstapje naar Earth, Wind and Fire en Maceo Parker (altist van James Brown) is dan snel gemaakt. Tegenwoordig is het weer hip om soul te spelen. Sharon Jones & The Dap-Kings zou je als moderne versie van Aretha Franklin kunnen horen. Net als Eli Reed die net zo klinkt als Wilson Pickett en James Hunter als Sam Cooke. We hebben nu ook een aantal Nederlandse ‘soulkikkers’. Waylon heeft als eerste Nederlander een platencontract getekend met Motown. Alain Clark en de Rotterdamse Sabrina Stark hebben ook dat soul geluid. De nieuwe lichting soul zangeressen zijn Alicia Keys, Duffy, Angie Stone, Joss Stone en Amy Winehouse.

Er is aandacht voor de groove, de swing. De blazerssectie moet spatgelijk. Hoe soleer je over het akkoordenschema? Wat zijn nou typische soul licks? De blazers moeten noten kunnen lezen, de ritmesectie akkoordenschema’s. Ervaring met improviseren is geen vereiste. De zangers/zangeressen krijgen allemaal een paar nummers als lead. Net wat goed bij jouw stem past en je leuk vindt om te zingen. In de andere liedjes worden (meerstemmige) achtergrondkoortjes ingestudeerd. Het is heerlijk om acht weken met een echte live band op te treden. De bezetting: ritmesectie met bas, drums, piano, maximaal 2 gitaren. 3
Zangers/zangeressen en blazers: trompet, trombone, alten, tenoren, baritonsaxofoon, sopraansaxofoon, klarinet, fluit. We zetten met het optreden een wervelende show neer. Strak in het pak! Minimaal 13 deelnemers

Greatest Hits from all those workshops – Ruud Bergamin

Nog één keer bij Jazz isJazz blijft, Greatest Hits from all those workshops.
In 1980 begon Ruud Bergamin in Rotterdam jazzworkshops te leiden. Op den duur ontstond hieruit het Workshoporkest, dat na een jaar of 15 werd omgezet in een systeem van jaarlijkse workshopprojecten. Bij dit alles was hij jarenlang betrokken en het leek Ruud en Jazzisjazzblijft een aardig idee om deze keer een workshop te wijden aan de beste stukken die in die lange periode zoal voorbij zijn gekomen.

Natuurlijk zijn daar zijn ook enkele composities van hemzelf bij, zoals “De Modale Blues” en “Een Straat Verder”. Daarnaast stukken met hit-karakter van Miles Davis, Horace Silver, Thelonious Monk en anderen.

Voor de improvisaties over de stukken zal Ruud aandacht geven aan het toepassen van motieven zoals je die bij veel grote solisten uit de jazzgeschiedenis (bijvoorbeeld Ornette Coleman, Sonny Rollins, Phil Woods) tegenkomt. Je laat in je solo (vaak bij toeval) een motiefje ontstaan en gaat daar vrij associërend mee verder. Een intuïtief proces. Door je er thuis op voor te bereiden – bij je zelfstudie – ontwikkel je al doende een vaardigheid waarmee je verder kunt komen. Tijdens de workshopbijeenkomsten zal Ruud daar suggesties voor doen.

Het afscheid van de grondlegger van het het Jazzworkshopgebeuren te Rotterdam laat Jazzisjazzblijft uiteraard niet onopgemerkt voorbijgaan. Dat wordt een mooie avond met een optreden van de Greatest Hits workshop ergens in Rotterdam. Meer daarover tzt op de website van Jazzisjazzblijft.

Praktische gegevens:
De workshop is open voor bespelers van alle soorten instrumenten. Er kunnen een of twee vocalisten meedoen, mits zij belangstelling hebben voor het zingen van instrumentale lijnen en eventueel ook geïmproviseerde zanglijnen.